My Precious Buddies:)

Daisypath

Daisypath Coretan Kehidupan_ck

"U may hurt me with a truth but don't satisfy me with a lie"


Dah baca? Jom komen sikit?^^

Latest Karya

Latest Karya

19 January 2011

Qaseh Nuralia Imani 7



Bab 7
      Genap seminggu Nuralia Imani menjadi sebahagian keluarga Al-Iqrami. Ternyata dia amat di senangi semua orang. Dari pembantu rumah, pengurus lanskap, pemandu, sehinggalah kedua orang mentuanya, Tan sri Syed Izzudin dan juga Puan sri Zarina. Ya,semua orang amat baik terhadapnya, melainkan…

“Bik Seri! Mana baju kerja? saya dah siapkan ke belum?!”laung Syed Iskandar dari tingkat atas kepada pembantu rumahnya yang sedang sibuk menyediakan sarapan pagi di dapur.
 Belum sempat Bik Seri berkata apa-apa, Puan sri Zarina sudah mengisyaratkan dia supaya senyap. Wanita dari seberang itu hanya akur sebaik melihat senyuman di bibir majikannya itu.
“Is, Bik Seri tengah sibuk ni. Apa kata Is minta Nur yang siapkan?”ucap Puan sri Zarina dari ruang makan di tingkat bawah.
Iskandar merengus geram. Kakinya kembali melangkah ke dalam bilik.

“Nur, tolong ya? Iskandar tu cerewet sikit..kat sini biar Ummi yang tolong.” Puan sri Zarina menepuk mesra bahu Nuralia.
Nuralia hanya akur. Langkahnya diatur  menuju ke bilik Iskandar di tingkat atas.
“why take you so long to come here hah?!” jerkah Iskandar sebaik Nur melangkah masuk ke biliknya.
“Kau tau tak aku dah lambat ni?!”
Sepi. Nuralia memandang wajah Iskandar tanpa riak.
“Hey perempuan! Dengar tak apa aku cakap ni? Pekak ke hah?!” pantas tudung Nuralia dicengkam kasar. Gadis itu diheret untuk menuruti langkahnya.
“Iron cepat!” Nuralia di tolak kasar. Tersungkur gadis itu di sisi bilik almari pakaian Iskandar.
“Make sure you do it properly ya..” Iskandar mengarahkan kasar.
“Oh, lupa. Pastikan kamu melakukannya dengan baik ya.” Sengaja dia menterjemah kata-katanya dengan bahasa kamus. Senyuman sinis berbaur ejekan terukir dibibirnya. Dia tertawa kecil sambil berlalu ke bilik air.


Deras langkah Iskandar menuju ke koridor hadapannya. Kepalanya di jengukkan ke tingkat  bawah. Mencari kelibat seseorang. Dia merengus geram. Iskandar  menarik nafas dalam. Cuba menenangkan hatinya.
“Nur, tolong I kejap sayang?” laung Iskandar dengan suara yang sengaja dimesrakan.
Puan sri zarina mengisyaratkan Nur menuruti permintaan Iskandar. Nuralia hanya mengangguk lalu berlalu ke tingkat atas.

Selendang pashmina bercorak geometri yang terletak kemas membaluti kepala Nuralia sekali lagi dicengkam kasar sebaik dia memasuki bilik Iskandar.
“Hey perempuan kampung!kau memang sengaja nak cari pasal dengan aku ye?!”tanpa belas Iskandar menolak Nuralia kelantai. Gadis kecil molek itu tersungkur ditengah ruang kamar tidur Iskandar itu.
Perlahan-lahan Nuaralia mengangkat muka memandang Iskandar yang sedang menyinga sambil bercekak pinggang dihadapannya.
“kau tahu tak hari ni aku ada meeting dengan client penting?!”
“kau tak ada otak ke hah? Yang kau pergi iron baju batik tu apa pasal? Kau ingat aku ni apa? Pegawai kerajaan?!”marah Iskandar sambil menunding ke arah baju yang sudah di iron Nuralia. Nuralia menoleh ke arah yang ditunjuk oleh Iskandar. Perlahan dia bangun sambil menahan kesakitan akibat perlakuan kasar Iskandar sebentar tadi. Langkahnya di atur kedalam bilik khas yang digunakan untuk menyimpan segala pakaian serta aksesori milik Iskandar.
Seketika kemudian dia keluar semula dengan tangan kanannya memegang sepasang sut pejabat berwarna kelabu berserta dengan kemeja lengan panjang hitam serta tali leher berwarna kelabu, sedondon dengan sut. Pakaian tersebut diletakkan diatas katil. Tangannya lincah menulis sesuatu pada sekeping kertas memo lalu diletakkan di atas baju tadi.
Tanpa kata dia menuju kearah pintu sebaik Iskandar merapati katil. Pandangan mereka bertemu. Namun tidak lama kerana Nuralia kembali menyambung langkahnya ke pintu .
Iskandar mencapai kertas memo yang di tinggalkan oleh Nuralia sebaik gadis itu menutup kembali pintu kamarnya.
Berkerut dahi Iskandar membaca memo tersebut. Perlahan-lahan baju batik yang tergantung elok di tepi pintu masuk bilik almarinya dipandang.


Baju batik tu awak nak guna untuk pergi majlis tautan amal dengan walid esok.

Iskandar menepuk dahi. Perlahan wajahnya diraup.
“Apsal la kau ni nyanyuk sangat Iskandar? Dah terlebih minum kappucino ke apa?”marah Iskandar. Kertas memo tersebut dicampak ke dalam bakul sampah di sebelah meja solek.
“buat rosak mood sendiri je..” Iskandar mengomel sendirian. Terselit satu rasa yang bertandang di hatinya. Kenapalah aku memalukan diri pagi-pagi buta ni? Iskandar mencapai sut yang di letakkan Nuralia di atas katil.
“Very conservative thinker. Old fashion match up. Kolot. But still okay bile nak dibandingkan dengan the Batik one.” Iskandar mengomel sendirian sambil meneliti figura dirinya pada cermin gergasi di dalam bilik almarinya itu.





“Morning!” Iskandar berdiri di sisi meja makan sambil tersenyum. Lesung pipit jelas kelihatan di pipi kirinya.
“Assalamualaikum.” Balas Tan sri Syed Izzudin tanpa menoleh kearah Iskandar. Matanya masih tertancap kukuh pada akhbar yang dipegangnya.
“wa’alaikumsalam.” Iskandar mengumam rendah. Mati senyumannya gara-gara sindiran tajam walidnya tadi.
“sarap sekali Is..”pelawa Puan sri Zarina yang sudah duduk di sebelah Tan sri Izzudin.
Nuralia berdiri disebelah Iskandar yang masih terpacak di sisi meja makan. Cawan porselin dihadapan Iskandar di isi dengan air the hijau yang masih berasap.
“It’s okay Ummi. Is tengah rush ni nak jumpa client pagi ni. Is breakfast kat sana je la.”Iskandar memandang Nuralia yang sudah berlalu ke ruang dapur.
“Is jalan dulu walid, ummi..” Iskandar menyalami walid serta umminya.
“Nak jumpa client ke nak jumpa perempuan tu?” mata Tan sri Izzudin masih pada berita sukan pada helaian terakhir akhbar yang sedang dibacanya.
“Perempuan mana pula ni walid? Is betul kena jumpa client lah pagi ni..” Iskandar cuba mengawal perasaannya. Harap-harap walid tak tanya lebih lanjut berkenaan ‘client’ tersebut. ‘Walid ni kalau hal yang melibat Bella mesti dia macam dapat tahu je..seakan dapat membaca hati aku je walid ni..’ hati Iskandar berkata sendirian.
Nuralia meletakkan nasi goreng yang telah siap dimasak oleh kak Imah keatas meja.
Tanpa sedar tangan Iskandar sudah menarik tubuhnya.
“I pergi dulu ya sayang, take care yourself okay.” Dahi Nuralia di kucup perlahan. Nuralia hanya mengikut rentak yang ditarikan Iskandar.
Iskandar mula berkira-kira untuk beredar. Sempat dia mengerling kearah umminya. Senyuman terukir dibibir wanita itu.
Puan sri Zarina senang hati melihat layanan Iskandar pada Nuralia. Dia tahu anak bujangnya itu kelihatan sangat degil dari luarannya, namun punya sekeping hati yang lembut. Dalam hati dia berdoa kehadrat Illahi agar cinta Iskandar akan dilabuhkan untuk Nuralia. Dia tahu suatu hari nanti Iskandar pasti akan jatuh sayang pada gadis kecil molek itu. Sepertimana dia dahulu. Nuralia telah dianugerahkan kelebihan yang berharga untuk seorang wanita. Kecantikan luaran yang setanding kecantikan dalaman.
“Iskandar, jangan lupa kamu tu dah beristeri.” Ujar Tan sri Izzudin sebelum menarik cawan dihadapannya. Air teh yang sudah suam itu di hirup perlahan.
Langkah Iskandar termati di tengah ruang.
‘ Sah! Walid dah dapat hidu something..’ hati Iskandar berlagu gusar.
“okay. I won’t.” Balas Iskandar. Langkahnya yang tertangguh di atur kembali ke pintu utama. Tidak betah menghadap walidnya.

Sedang dia berjalan menghampiri keretanya, telefon bimbitnya menjerit minta diangkat.
“Morning, sayang..”
“I on the way lah ni..sorry la sayang..” Syed Iskandar memboloskan badannya kedalam keretanya. Enjin kereta di hidupkan.



1 comments:

Noor Affiqah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

"I hate U but I love U too"...
hmmm...i like...hehehe