My Precious Buddies:)

Daisypath

Daisypath Coretan Kehidupan_ck

"U may hurt me with a truth but don't satisfy me with a lie"


Dah baca? Jom komen sikit?^^

Latest Karya

Latest Karya

22 March 2011

Qaseh Nuralia Imani 17





Bab 17

          Suasana klinik agak sibuk ketika itu. Setelah mendaftarkan nama Syed Iskandar di kaunter, Nuralia kembali mendapatkan Syed Iskandar. Lelaki itu masih dalam posisinya. Duduk sambil menyandarkan kepalanya ke dinding klinik.
          Syed Iskandar diam membatu. Kedua belah tangannya dimasukkan kedalam saku sweaternya. Pandangannya tetap ditala kehadapan. Kosong.

          “Fiq! Bangun!!
Jangan takutkan aku…jangan pejam mata kau Fiq..!!” suara seorang remaja lelaki belasan tahun memecah kesunyian lobi Pusat Perubatan Sri Mutiara.  Baju t-shirt yang dipakainya dipenuhi tompokkan darah. Terdapat luka kecil di bahagian muka dan lengannya. Beberapa pembantu perubatan dan juga jururawat sedang menyorong stretcher dari  laluan kecemasan menuju ke emergency room.
          “Bertahan Fiq… bertahan..”Stretcher bergerak melalui lobi pusat perubatan tersebut. Seorang lagi remaja lelaki juga dalam lingkungan usia belasan tahun sedang terbaring lemah. Darah memenuhi segenap wajahnya. Kain bandage yang membaluti kepalanya juga sudah berubah warna.
          “Sakit...Zul..” rintih remaja yang terbaring di atas stretcher lemah.
          “Jangan risau Fiq, kita dah sampai hospital ni..kau akan okay!” suara remaja yang memakai t-shirt yang di panggil Zul bergetar.  Risau dan sayu melihat keadaan rakannya yang berlumuran darah.
          Tiba-tiba stretcher berhenti.
          “Kenapa?” soal seorang jururawat.
          “Doktor Naqib dan doktor Addin masih dalam OP.” serba salah seorang lagi jururawat menjawab.
          “Apa korang buat ni?! Cepat tolong kawan aku! He’s DYING!!” jerit remaja bert-shirt itu.
          “ Hari ni ramai kes baru..kami kekurangan doctor..” perlahan jururawat itu menjawab. Serba salah. Pandangannya dihalakan kearah rakan remaja itu yang terbaring lemah diatas stretcher. Stretcher disorong ke satu bahagian di sebelah bilik ER. Beberapa orang jururawat menyambungkan beberapa alat kebadan remaja diatas stretcher itu.
          “Kawan aku tengah berjuang untuk hidup..korang boleh buat lawak tak bertamadun ni kat sini?!!”makin kuat jeritan remaja itu.
          MA dan jururawat itu diam membatu.
          “Abang..tolong..kak..tolong kawan saya…buatlah sesuatu…!!”raungan remaja itu semakin lemah. Tubuh seorang pembantu perubatan digoncang kuat. Bergetar suara remaja itu menahan sendu.
          “Tolong kawan saya...”rintihnya lagi.


          Syed Iskandar memalingkan wajahnya. Wajahnya pantas diraup. Perlahan-lahan dia cuba menarik nafas. Cuba menenangkan hati. Menghalau sebak yang kian menyesakkan jiwa. Pandangannya ditala ke lantai. Cuba mengawal perasaannya sehabis baik. Kenangan itu cuba diusir jauh. Namun..
          Nuralia Imani terkejut apabila Syed Iskandar bingkas bangkit dari tempat duduknya.
Dilihatnya lelaki itu sudah berkira-kira untuk melangkah pergi. Langkah Syed Iskandar yang baru ingin diatur terhenti sebaik sepasang tangan memaut lengannya. Wajahnya masih menunduk merenung lantai. Cuba menyembunyikan sendu serta air matanya dari disaksikan oleh si empunya tangan yang menghalang langkahnya tadi.
          “ Let’s  me go.” Ucapnya perlahan. Langsung tidak berpaling.
          “Awak belum jumpa doktor lagi ni..macam mana nak..”
          “Just follow what I said. Let’s get out from here. It’s SUCK!!” perlahan, namun cukup membuatkan Nuralia terdiam. Tajam renungan Syed Iskandar menikam pandangannya.

          Seorang wanita lengkap berbaju biru serta bertopi khas untuk pembedahan berlari dengan tergesa-gesa.
          “Doktor Alia! Mujurlah. Ada patient baru. Road accident. Bleeding all over his body. Luka di kepalanya nampak parah.” Ucap jururawat yang sedang mengesat darah yang mengalir keluar sambil menekapkan kain compress pada luka dikepala remaja itu.
          “Almie, cepat siapkan OP 3. Faez, kamu buat follow up pada kawan dia yang kat luar tu. Sue, tolong hubungi doktor Luqman , minta dia berada di OP 3. Saya perlukan seorang orthopeadic surgeon untuk operation ni.” Wanita itu terus bergerak  memasuki bilik disebelah ER.
          “ Ahmad Fiqri bin Kamal, Road accident.” Ucap satu suara dalam keadaan tercunggap-cungap. Fail maklumat peribadi pesakit diserahkan kepada wanita yang digelar doktor Alia tadi.
          “ Doktor Hilmi,buat X-ray. Hurry up!” arahnya kepada seorang lelaki berkot putih labuh yang menyerahkan fail tadi.
          “Fractured on his left arm and ribs, right degloving injury, bleeding an artery on head.”ucap seorang lelaki berkot putih labuh yang digelar Hilmi itu sambil menunjukkan hasil X-ray.
          “Saya doktor Alia, saya akan periksa awak.” Lincah doktor muda itu menyarung sarung tangan getahnya. Luka dikepala remaja bernama Fiqri itu lantas diteliti.
          “Red zone. Cepat bawa dia ke Operation theater.”
          “Tapi semua doktor senior tak available..siapa nak buat OP ni?”ucap lelaki berkot putih labuh tadi.
          Senyap.
          “I’ll take the risk.”
          “ Doktor Alia? Wake up! Kita ni intern je. Mana boleh buat sesuka hati je, ni kes red zone tahu tak!!” suara doktor Hilmi naik satu oktaf.
          “Sakit…doktor..tolong..”Suara Fiqri sudah tenggelam timbul. Nafasnya juga sudah tidak stabil.
          “Makin lama kita biarkan patient ni makin bahaya! Let’s do something about this!” ucap doktor wanita itu pada rakan sekerjanya.
          “Bawa dia ke Operation Theater. Cepat.” Ucap doktor Alia sambil memandang rakannya yang masih terkaku.
          “Baik doktor Alia.”  Stretcher bergerak menuju ke Operation theater.
          “Doktor, tolong..selamatkan kawan saya. Tolong doc…”rakan remaja itu pantas mendapatkan doktor wanita itu.  
          “Awak jangan risau. Kami akan buat yang terbaik semampu kami. Doa banyak-banyak semoga semuanya selamat.”  Wanita yang digelar doktor Alia tadi cuba menenangkan remaja bert-shirt tadi.


          Syed Iskandar memalingkan wajahnya dari terus memandang Nuralia. Panas matanya.
          “Awak..”
          “I’m not willing to say it twice.” Langkahnya diatur pantas meninggalkan ruang menunggu.
          “Awak…”
          “Shut your mouth up before I make it for you.” Tajam suara Syed Iskandar memberi amaran.
          Nuralia terdiam. Aura hitam dia dah keluar dah…
          Nuralia bingung dengan semua yang berlaku. Kenapa Syed Iskandar berubah tingkah sebegitu sekali?Langkahnya diatur deras menjejaki langkah Syed Iskandar yang sudah menghampiri pintu keluar.
          Buntang mata Nuralia memandang tubuh  Syed Iskandar yang sudah terjelepuk ke lantai.
          “Awak?!!”

          Nuralia memandang tepat kewajah Syed Iskandar yang masih kaku dipembaringan. Mujurlah tiada apa yang serius. Namun disebabkan suhu badannya yang agak tinggi, doktor menahannya di wad, sekurang-kurangnya sehingga esok. Parah jugalah demam pakcik sorang ni..tu pun sikit punya degil tak nak jumpa doktor dapatkan rawatan.
          Damai sahaja wajah Syed Iskandar dalam lenanya. Tiada lagi ekspresi wajah yang menakutkan. Tanpa sedar, fikirannya menerawang ke peristiwa sebentar tadi. Kenapa agaknya Syed Iskandar bertingkah sebegitu rupa?
          Alunan selawat syifaa’ mengejutkan lamunannya. Pantas telefon bimbitnya dikeluarkan dari beg tangan yang dibawanya bersama tadi.
          “Assalamualaikum kak..” Nuralia tersenyum melihat nama pemanggil yang tertera di skrin telefon bimbitnya.
          “Oh, Nur ada kat hospital ni..”
          “Eh! Bukan..nur okay je..Syed Iskandar demam panas. Sekarang ni kena tahan kat wad. Suhu badan dia tinggi sangat.”
          Panggilan ditamatkan setelah Nuralia memberitahu tempat dimana Syed Iskandar sedang dirawat kerana ada satu lagi panggilan masuk untuknya.
          “Assalamualaikum.”
          “Wa’alaikumsalam. Saya Naudir. Puan Nuralia, puan kat  mana?”
          “Oh. Saya ada kat hospital, suami saya kena tahan dalam wad. Ada apa yang boleh saya tolong ke encik Naudir?” Nuralia bangkit menuju ke jendela. Bimbang perbualannya mengganggu lena Syed Iskandar.
          “ Saya rasa, baik kita cuba. Kemudian kita berserah. Lagipun proposal tu hanya encik Is je yang simpan. Ada dalam briefcase dia. Saya serba salah sebenarnya ni..tapi nak buat macam mana? Benda ni mustahak, melibatkan reputasi syarikat.”
          “Saya bertolak sekarang. I’ll have a look at the proposal later and see what I can do. Assalamualaikum.”
          “Nur, betul kau nak buat ni?”
          “Dah tu? Suami kau sakit tu.. Tolong la.. Bukan company orang lain, company mertua kau jugak..”
          “Hailoh..hailoh..”
          “Boleh ke ni?” hati masih berbelah bahagi..namun..dia perlu berbuat sesuatu.
          Wajah Syed Iskandar yang tampak sedikit pucat di tatap lama. Cuba mencari kekuatan serta keyakinan diri. Perlahan-lahan Nuralia menarik nafas. Sedalam yang boleh.
          “Saya mintak diri dulu.” Tangan kanan Syed Iskandar dicapai lalu disalam.
          “Doakan saya..” Bisik Nuralia perlahan ditelinga Syed Iskandar sebelum melangkah keluar dari bilik wad itu.



          Sudah tiga jam Fiq di dalam Operation Theater. Zul mula tidak keruan. Rintihan sayu ibu rakan baiknya itu seakan menghiris jiwanya. Pedih. Kenapa semua ini terjadi? Mengapa hanya Fiq yang cedera parah sebegitu?
          “Boleh saya berjumpa dengan rakan mangsa yang turut sama ditempat kejadian?” ucap suatu suara. Semua menyorot pandangan kepada dua orang anggota polis yang lengkap beruniform.
          “Saya.” Zul bangkit mengatur langkah menuju kearah anggota polis itu.
          “Dah dapat kesan siapa yang melanggar anak saya ke Tuan Inspektor?” soal ayah Fiq.
          “Kami sedang berusaha menjejaki suspek. Oleh yang demikian, kami perlukan maklumat dari rakan mangsa untuk mempermudahkan pihak kami mengesan jejak suspek. Menurut siasatan awal kami daripada saksi kejadian, berkemungkinan besar suspek yang melanggar anak encik adalah sekumpulan samseng jalan raya ataupun lebih tepat, mat rempit.” Ucap seorang anggota polis itu.
          “Macam mana dengan anak encik?”soal seorang lagi pegawai polis itu.
          “Masih dalam OT.” Lemah suara ayah Fiq.
          Pintu Operation Theater terkuak dari dalam. Dua orang doktor muda melangkah keluar menuruti langkah seorang doktor lelaki pertengahan usia. Tertera nama Luqman pada uniform khas yang dipakainya.
          “Macam mana kawan saya doktor?!”Zul terus menerpa kearah  doktor-doktor itu.
          “Betul tu. Anak saya tak apa-apa kan doktor?”ibu Fiq bertanya gusar.
          Doktor Luqman memandang dua lagi doktor dibelakangnya. Doktor Alia dan doktor Hilmi.
          “Allah, lagi menyayanginya..”ucap doktor Luqman perlahan.
          “Astagfirullah…..”Ibu Fiq beristighfar panjang sebelum rebah kelantai.
          “Puan..!”Doktor Hilmi segera mendapatkan ibu Fiq yang sedang dipangku ayah Fiq. Air mata lelaki jatuh membasahi pipi tua itu mengiringi pemergian satu-satunya anak yang diamanahkan Azzawajalla.
          “Fiq…”Zul menggumam rendah.
          “Maaf!”Doktor Alia sudah melutut kelantai. Lemah sendinya melihat keadaan keluarga arwahyarham Fiq.
          “Maaf?”Zul menyoal sinis.
          “Maaf, sebab kecuaian saya…”
          “Kau tak layak minta maaf. Kau tak layak!!!” Jerit Zul tiba-tiba tanpa sempat doktor muda itu menghabiskan bicaranya. Air mata sudah mengalir laju ke pipi Zul.
          “Maaf..”sekali lagi doktor muda itu mengucapkannya. Doktor Luqman hanya membisu.
          “Kalaulah perkataan maaf kau tu boleh kembalikan nyawa kawan aku..boleh kembalikan senyuman ibu dan ayah Fiq…”Zul sudah mengatur langkah kearah doktor wanita itu. Mujur dua pegawai polis itu sempat menghalangnya.
          “Kau takkan selamat!!!”jerit Zul semahunya sebelum seluruh dunia terasa gelap..



          Zul tersedar dari lena. Suasana sekeliling terasa begitu asing. Apa dah jadi ni?
          “Zul..”suatu suara memanggil namanya lembut. Zul menoleh mencari si empunya suara.
          “Fiq..”Zul sudah duduk tegak 90 darjah diatas katil. Fiq tersenyum kepadanya. Berseri wajah Fiq dengan jubah putihnya.
          “Zul, hargai apa yang ada didepan kau sebelum kau kehilangannya.” Tenang Fiq mengucapkannya.
          “Aku nak pergi jauh..dah tak boleh balik lagi..boleh tak  kau tolong tengok-tengokkan ibu dan ayah aku bila aku tak ada nanti Zul? Aku percayakan kau dan Arie. Koranglah kawan aku dunia akhirat. Jangan risau pasal aku..jaga diri kau baik-baik Zul..”Fiq semakin menghilang disebalik kabus putih.
          “Fiq..!” Zul cuba bangkit.
          “Fiq..tunggu aku..!”
          “Fiq!!”
          “Aduh…”Syed Iskandar mengusap kepalanya yang terasa sakit akibat terhentak keras kelantai.
          “Encik Is?!” Kak Imah yang baru masuk kedalam bilik wad menerpa mendapatkan Syed iskandar yang sudah terjelepuk di lantai.
          “Ya ALLAH..Astagfirullahalaziimm..macam mana sampai jatuh ni En Is?” Kak Imah membantu Syed Iskandar bangkit.
          “Encik Is tak apa-apa ke ni? Nak Kak Imah panggilkan doktor ke?”soal Kak Imah.
          “Tak. Tak payah..”Syed Iskandar meraup wajahnya yang basah dengan peluh.
          “Bila akak balik?”soal Syed Iskandar, cuba mengubah topic.
          “Tengah hari tadi..”Kak Imah menbetulkan selimut Syed Iskandar.
          “Mak akak dah okay?”Syed Iskandar teringatkan sebab Kak Imah memohon cuti.
          “Alhamdulillah..dah okay sikit.”Hati Kak Imah berlagu aneh dengan keramahan Syed Iskandar hari itu. Memang betul parah ke demam budak ni sampai dia berperangai pelik begini?
          “Kak, setiap weekend akak pergi jenguk mak akak lah. Nanti saya minta Pak Mat hantarkan.” Ucap Syed Iskandar sambil kembali berbaring.
          Terlopong Kak Imah mendengar bicara Syed Iskandar. Perlahan-lahan Kak Imah merapati Syed Iskandar. Tangannya ditekapkan ke dahi Syed Iskandar. Makin tinggi ke suhu badan budak ni sampai cakap melalut macam ni?
          “Apa pulak ni Kak?”Tangan Kak Imah ditepis.
          “Tak adalah pulak..”Gumam Kak Imah sambil tersenyum.
         

         
Di company..
          “Puan, ini proposalnya..”
          “Berapa banyak lagi masa yang kita ada?”
          “45 minit.” Nur mengangguk. Naudir membiarkan Nur yang kelihatan khusyuk meneliti proposal walaupun ada sedikit keraguan tentang kebolehan wanita itu.
          “Encik Naudir?”
          “Eh?” Bila dia berdiri depan aku? “Ya puan?” Dah siap? Jam di tangan di tengok sekilas. Lagi 10 minit. Cepatnya! Naudir rasa macam nak ketuk kepala dengan kasut. Berangan lagi!
          “Jom.”
          “Puan..?”
          “Panggil Nur je.”
          “Puan, Nur..marilah.”Nuralia menuruti langkah yang diatur Naudir.
          

6 comments:

ai chika_chan said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

writer..leh update cpt ckit tak..? huhu
jangan buat readers t'tunggu2

kak ida said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

i agree..punyala lama giler nak tunggu entry ni..ari ari saya masuk..and thxs for the entry terubat sudah..nak lagi..satu lagi tak fahamla episod kali ni..byk interfrAME...pasal budak masuk hospital..serius..tak faham langsung...

Arin Arida said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

1st: sorry sbb lmbt..im still a student, n i need to struggle with my assgmnt..(alasan...hehhe)
2nd:budak fiq tu..one of bez buddy SID..tp da meninggal sbb kecuaian doktor intern..
(mungkin agak mengelirukan....)

Dr.LoVe said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mmg hebatlah Nur ni.....chayokkk Nur

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Nice blog here! Alѕo your website loads uр νerу fast!
What host аre yоu using? Can I get your affiliate lіnk to yοur host?
I wish my web ѕite loаdеd up as fаst as уours lоl

Ηerе is my wеbsite ... cialis en ligne

badala said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

[*] - awek bogel
[*] - malay nude
[*] - bogel melayu
[*] - foto bogel
[*] - melayu nude
[*] - gambar bogel artis malaysia
[*] - gambarbogel
[*] - malay bogel
[*] - melayu telanjang
[*] - melayu bugil
[*] - gambar sex melayu
[*] - foto bogel melayu
[*] - malay bogel
[*] - awek melayu
[*] - malay nude
[*] - melayu nude
[*] - malay teen
[*] - malaysia bogel
[*] - nude melayu
[*] - awek melayu stim
[*] - tante bogel
[*] - malay nude pic
[*] - awek tudung bogel
[*] - bogel tumblr
[*] - tudungbogel
[*] - malay tudung
[*] - tudung bugil
[*] - blog bogel
[*] - awektudung
[*] - bogel blogspot
[*] - porn tudung