My Precious Buddies:)

Daisypath

Daisypath Coretan Kehidupan_ck

"U may hurt me with a truth but don't satisfy me with a lie"


Dah baca? Jom komen sikit?^^

Latest Karya

Latest Karya

19 January 2011

Qaseh Nuralia Imani 8



Bab 8
Syed Iskandar melabuhkan duduk diatas tilam empuknya. Sut pejabatnya di letakkan ke tepi. Tanpa sengaja, pandangannya jatuh pada tubuh yang sedang berbaring diatas sofa berhadapan dengan peti televisyen tidak jauh dari tempat dia duduk.
Fikirannya melayang pada peristiwa pagi tadi. Perbualan dia dan Bella.

“Bie, kenapa you tak minta dengan walid you untuk stay kat kondo you tu je?”ucap Bella sambil menjamah hidangan sarapannya.
“For what?” Iskandar mengacau kapucino di hadapannya.
“Bie..you ni kenapa?”pandangan Bella mencerun mendengar soalan Syed Iskandar.
“sayang, you nak I buat apa sebenarnya ni?” pandangannya sudah dihalakan tepat ke wajah Bella.
“I nak you bawa ‘wife’ you tu stay kat kondo you tu.”sengaja dia menekan perkataan wife itu untuk menduga Iskandar.
Berkerut dahi Iskandar mendengarnya. Apa hal pulak?
“I tak nak you duduk sebilik dengan perempuan tu Bie..please, you keluar dari rumah walid you, jadi you boleh duduk asing bilik dengan perempuan tu..”
Syed Iskandar menarik senyum di bibir.
“kenapa senyum macam tu?” soal Bella dengan muncung panjang. Sudu dan garfu di tangan sudah dilepaskan. Dia menyandarkan badannya pada kerusi lalu menbuang pandangan keluar.
“you takut apa ni sayang?”Syed Iskandar mencuit dagu Bella.
Bella pantas menepis.
“I’ve told you before kan? I’m not interested  with those kampung girl..lagipun I kan dah ada you..”Syed Iskandar mencapai tangan Bella dengan senyuman yang masih belum cair di bibir.


Tanpa sedar Syed Iskandar tersenyum sendirian. Pandangannya masih tertancap kukuh pada gadis yang sudahpun terlena itu. Tubuhnya masih dibaluti jubah serta pashmina. Comforter tebal menyelimuti tubuh itu separas pinggang.
Entah mengapa bagai ada satu perasaan aneh yang selalu bertandang di hatinya setiap kali mata mereka bertemu. Kerana itulah Nuralia sering menjadi mangsa keadaan. Rasa yang bertandang mengundang kecamuk dihatinya. Ditambah pula dengan sikap tenang Nuralia. Gadis itu hanya menurut tanpa sebarang bantahan. Dia benci orang yang bersikap tenang. Dia sengaja menyakiti hati gadis itu, namun sedikitpun tidak mendatangkan kesan pada gadis bernama Nuralia Imani ini.
Satu hal lagi. Sudah seminggu mereka hidup bersama sebagai suami isteri,namun tidak pernah walau sekalipun dia mendengar suara gadis itu. Gadis itu hanya membisu seribu bahasa.
‘Atau dia memang bisu?’
‘tak pun pekak?’
Hati syed Iskandar berteka teki sendirian.
“Manalah walid dengan ummi jumpa perempuan tu..saja lah nak dera aku..”gumam Iskandar perlahan.
‘Entah apa la bagusnya budak tu kalau nak bandingkan dengan Bella?’
Syed Iskandar bangkit lalu berjalan ke bilik air.
“Apa lah punya gila budak ni? Tidur pun guna ‘penapis habuk’ dia tu ke?” Iskandar berbisik perlahan.
‘Apa agaknya yang dia sembunyikan sangat disebalik kain tu agaknya? Gigi yang penuh berkarat? Tak pun pakai gigi emas? Kulit muka yang menggerutu macam kulit limau purut?  Ada parut dahsyat ala mafia kot?Ke budak ni sumbing?’ akibat diasak dengan segala macam persoalan yang memerlukan jawapan,tanpa sedar kakinya yang tadi mengatur langkah menuju kebilik air kini sudah menukar haluan kearah sofa kulit berbentuk L di sudut kiri bilik tersebut. Jari jemarinya sudah berkira-kira untuk menanggalkan kain organza yang menutupi wajah gadis itu.
Namun bunyi deringan telefon bimbitnya mematikan niat syed Iskandar. Segera telefon bimbit itu dicapainya lalu icon hijau ditekan.
“Walid, Is rasa Is nak bawa Nur pindah.”
Tan sri Izzudin memandang tepat kewajah Iskandar. Surat khabar diletakkan keatas meja.
“maksud Is, rumah kami sendiri..”lambat-lambat syed Iskandar menyambung. Tangannya menyuap tuna roll ke mulut.
“Tak ada taufan, tak ada petir tiba-tiba saja ni kenapa?”soal Tan sri Izzudin sambil menyuap nasi goreng.
“Kami nak berdikari walid. Lagipun kami perlukan masa untuk kenal dengan lebih rapat lagi. Demi rumah tangga dan keluarga kami nanti,kan sayang?” Syed Iskandar sudah memeluk bahu Nuralia.
Sekali lagi Nuralia hanya menuruti rentak yang ditarikan Syed Iskandar. Bukan kerana dia wanita lemah yang tidak punya maruah serta prinsip hidup jauh sekali tidak punya hati dan perasaan sehingga tidak merasa terluka bila di maki dan dihamun. Dia hanya tidak mahu menjadi yatim semula. Sebatang kara dalam menempuhi lorong kehidupan. Sendirian menanti saat dan ketika rohnya bercerai dari jasad. Dia bahagia kini dengan kehadiran walid dan ummi yang melayannya persis anak kandung mereka. Dia tidak mahu kehilangan kasih seorang ayah dan sayang seorang ibu lagi. Cukuplah sekali dia merasainya.
Biarlah hatinya terluka sendirian. Andai ini takdir hidupnya yang telah ditentukan Allah, dia nyata tidak punya hak untuk membantah. Namun jauh disudut hatinya, dia tahu ada hikmah atas semua kejadian yang berlaku. Hanya masa yang masih mahu berteka-teki dengan kebenarannya. Dia yakin, pelangi pasti ada setiap kali lepas hujan.
“Is nak bawa Nur ke kondo Is?” soal Puan sri zarina pula.
Syed Iskandar mengangguk.
“you’re not allowed to do so.”tenang Tan sri Izzudin mengucapkannya.
Semua mata tertumpu kepadanya. Termasuk Nuralia.
“but walid..”
“No more excuse Syed Iskandar Zulkarnain al-Iqrami. Fullstop.”tingkah Tan sri syed Izzudin.
“kamu tak boleh pindah sebelum rumah baru kamu siap di renovate.”tambah Tan sri syed Izzuddin.
Berkerut dahi Syed Iskandar.
“hadiah perkahwinan dari walid dengan ummi.”ucap Puan sri Zarina.
Perlahan Iskandar menarik senyuman. Lega hatinya.tapi kira baguslah tu. Pucuk di cita, ulam yang mendatang.



cinta adalah nyawa untuk jiwa.


0 comments: